مطالعات فرهنگی و رسانه ایران

مطالعات فرهنگی و رسانه ایران

این تارنما به آخرین مباحث حوزه مطالعات فرهنگی و رسانه ایران با چشم انداز ارتباطی می پردازد.
مطالعات فرهنگی و رسانه ایران

مطالعات فرهنگی و رسانه ایران

این تارنما به آخرین مباحث حوزه مطالعات فرهنگی و رسانه ایران با چشم انداز ارتباطی می پردازد.

بحث بارکر و برمن در مطالعات فرهنگی

«مطالعات فرهنگی و رسانه ایران»- کتاب مطالعات فرهنگی، نظریه و عمل/ کریس بارکر؛ ترجمه مهدی فرجی، نفیسه حمیدی. پدیدآور. بارکر، کریس، ‏۱۹۵۵، یکی از منابع خوب در مطالعات فرهنگی و رسانه است.

در این کتاب در باب معماری فضاهای شهری سخن گفته شده است. هر چیزی را به عنوان متن فرهنگی ببینید. باید برداشتی فرهنگی از آنچه می بینید داشته باشید. کتاب بیان می کند که پرسه زن ها خودشان کنش گران فعال هستند. بخشی از خیابان را می گیرند. بی نظمی تولید می کنند. معماری در کنش گران تاثیر می گذارد.

در بخشی از کتاب به شما این کمک داده می شود که درک کنید، فضا به چه معنا است؟ مکان به چه معناست؟

در مکان عینی بودن، قاعده مند بودن و حضور وجود دارد.



رابطه رودررو است. فضا امری انتزاعی است.

و در آن غیبت وجود دارد. شهر مدرن و خیابان مدرن.

کتاب ترجربه مدرنیته، مارشال برمن که پیشتر معرفی شد، هم کتاب خوبی است. در این کتاب مدرنیسم، مدرنیزاسیون و مدرنیته تعریف می شود.

مدرن: نظم تولید می کند اما وقتی شهر عوض می شود، تغییر می کند. او از بولوار هوسمان صحبت می کند که چه کاربردی داشته است و چه تغییراتی ایجاد کرده است.

کلیدواژه های مطالعات فرهنگی را باید مورد توجه قرار دهید و آنها را دنبال کنید.

کنشگر، قدرت، هژمونی، جوامع حاشیه ای، زنان، تغییر نسلی، جوانان، فرهنگ عامه، ایدئولوژی

کتاب مقدمه ای بر نظریه های فرهنگ عامه، دومینیک استریناتی/ ثریا پاک نظر

«مطالعات فرهنگی و رسانه ایران»- احمد خداداد حسینی در وبلاگ پادنوشته ها و ضد یادداشت ها، یادداشت خوبی در باره نظریه های فرهنگ عامه نوشته است که در این یادداشت نقل می شود.
 
برخوردن به اسامی اندیشمندانی چون آدورنو، گرامشی، مارکوزه، بارت، بنیامین، آلتوسر و... روی جلد یک کتاب خود می تواند بهانه ای باشد برای مطالعه ی آن. اما چیزی که بیش از پیش می تواند کتاب را مورد توجه قرار دهد موضوع کتاب یعنی بررسی نظریات هر یک از از این اندیشمندان درباره ی فرهنگ عامه است. موضوعی که هر چند همه ی ما با مظاهر آن در جامعه مواجه شده ایم اما کمتر پیش آمده که از منظر مطالعات فرهنگی و جامعه شناختی به آن نگاه کنیم. «مقدمه ای بر نظریه های فرهنگ عامه« (گام نو،80، مترجم: ثریا پاک نظر) عنوان کتابی است از دومینیک استریناتی، استاد جامعه شناسی دانشگاه لستر که شامل هفت فصل است و نویسنده در این فصول کوشیده است نظریه های مطرح شده در باب فرهنگ عامه را شرح دهد.


در فصل اول کتاب که عنوان ”فرهنگ توده ای و فرهنگ عامه“ را دارد به نسبتِ میان این دو توجه می شود. استریناتی ابتدا نشان می دهد که با روند صنعتی، شهری و تجاری شدن فرهنگ عامه، جوامع به سمت جامعه ای توده ای پیش می روند که نتیجه ی چنین حرکتی، ظهور فرهنگ توده ای است؛ فرهنگی تجاری و پول ساز که برای بازارهای وسیع تولید شده است. در مقابل، فرهنگ های بومی قرار می گیرند که قدرت ایستادگی ندارند و حذف می شوند. وی سپس به نتایج مخرب این پدیده در سطوح مختلف جامعه می پردازد. مسدله ی بعدی که در این فصل به آن پرداخته می شود فرایند امریکایی سازی است. در واقع فرهنگ عامه ی امریکا به عنوان نمادی که تمام مظاهر منفی فرهنگ توده ای را در خود دارد خطری برای سایر جوامع و به طور خاص انگلستان نشان داده می شود.

فصل دوم کتاب مربوط به دیذگاه مکتب فرانکفورت و به ویژه آدورنو است. نظریه ی بت وارگیِ کالای مارکس و استفاده ی آدورنو از آن که آن را به حیطه ی کالاهای فرهنگی و خصوصاً موسیقی می کشاند، صنعت فرهنگ و قدرت ان در وادار ساختن مردم در پذیرش آن، موسیقی عامه و تفاوت ان با موسیقی کلاسیک و آوانگارد از مباحثی است که در این فصل مطرح شده اند.

استریناتی فصل مربوط به ساختارگرایی و نشانه شناسی را با شرحی از دیدگاه زبان شناسی ساختارگرایانه ی سوسور آغاز می کند. تمایزات او بین زبان و گفتار، تحلیل هم زمانی و در زمانی و رابطه ی دال و مدلول از این مباحث است. سپس نوبت به لوی استراوس می رسد که از ساختاری غیر قابل رؤیت و ناآگاهانه در ذهن انسان سخن می گوید و آن را در ورای اسطوره های اقوام مختلف جست و جو و کشف می کند. اما بخش اصلی این فصل که مربوط به تحلیل فرهنگ عامه از دیدگاه این مکاتب (ساختارگرایی و نشانه شناسی) است، با شرح مطالعات اُمبرتو اکو، رمان نویس و نشانه شناس ایتالیایی، از رمان های جیمز باند اغاز می شود. هدف اکو شناختن و کشف قوانین تغییرناپذیری است که بر ساختار روایی این رمان ها حاکم است.(ص144) این فصل با نگاهی بر اندیشه های رولان بارت و رویکرد نشانه شناسیک او به اسطوره هایِ امروزی پایان می یابد.
  
ادامه مطلب ...

خرید پنجره ای یا Window Shopping چیست؟

«مطالعات فرهنگی و رسانه ایران»- امروز بیشتر مردم فقط برای خرید به فروشگاه ها و مال ها نمی روند، بلکه اهداف ثانویه ای را دنبال می کنند.

برخی از آنها برای چک کردن قیمت ها به فروشگاه ها می روند و بیشتر دوست دارند که چانه بزنند. برخی نیز برای تماشا به مکان های فروش می روند.

در واقع امروزه فروشگاه ها بیشتر به مکانی تفریحی تبدیل شده است که مردم برای تماشای چیزهایی که دوست داشتنی هستند و از طریق تبلیغات برایشان مطرح شده است، به فروشگاه ها می روند.

به این نوع گردش در فروشگاه ها خرید پنجره ای یا Window Shopping می گویند.

اگر معادل فارسی بهتری برای این واژه پیدا کردید، لطفا با ما در میان بگذارید.