مطالعات فرهنگی و رسانه ایران

مطالعات فرهنگی و رسانه ایران

این تارنما به آخرین مباحث حوزه مطالعات فرهنگی و رسانه ایران با چشم انداز ارتباطی می پردازد.
مطالعات فرهنگی و رسانه ایران

مطالعات فرهنگی و رسانه ایران

این تارنما به آخرین مباحث حوزه مطالعات فرهنگی و رسانه ایران با چشم انداز ارتباطی می پردازد.

رویکردهای نظری به روایت

«مطالعات فرهنگی و رسانه ایران»- در این نوشتار به بحث رویکردهای نظری به روایت از نگاه دکتر سید علی اصغر سلطانی فرد می پردازیم.



رویکرد تودورف به روایت

  1. وضعیت تعادلی (خوب، بد، یا خنثی) وجود دارد. (تعادل اولیه)
  2. رویداد (شخصیتی یا عملی) تعادل را به هم می زند.
  3. قهرمان تعادل را تشخیص می دهد.
  4. قهرمان اصلی سعی می کند واقعیت را مرمت کند تا تعادل برگردد.
  5. تعادل ایجاد می شود، اما تعادل جدید با وضعیت قبلی متفاوت است.
رویکرد ولادمیر پروپ به روایت

صدها داستان روسی را مطالعه کرد و دید که همه روایت ها، اشتراکاتی دارند.

فیلم من دیگو مارادونا هستم را ببینید.

متوجه شد که روایت ها توسط انواع خاصی از شخصیت ها و کنش ها شکل می گیرد.

31 کارکرد در روایت را شناسایی می کند که عبارتند از:

  1. غیبت
  2. هشدار
  3. تخطی از هشدار
  4. شناسایی: چیز خوبی را شناسایی می کند.
  5. تحویل: اطلاعات بدست می آید.
  6. نیرنگ: شریر قربانی را می فریبد.
  7. همدستی: قربانی فریب خورده و با شرور همدستی می کند.
  8. شرارت
  9. وساطت
  10. شروع مقابله 
  11. تا شماره 31

رویکرد گری ماس

گری ماس بر اساس کار پروپ کارش را بنا کرد. کنشگران را شناسایی کرده است. عبارتند از:

  1. یک فاعل Subject یا قهرمان پیرنگ داستان
  2. هدف
  3. رقیب دارد.
  4. یاریگر یا Donner را پیدا می کند.
  5. و یاریگر، شی ارزشمند (Object) را از یک فرستنده دریافت می کند و به یک گیرنده می دهد.
  6. عمل گسترش پیدا می کند.
  7. گره گشایی اتفاق می افتد یا نمی افتد و منتهی به پایان های متفاوتی می شود.

در روایت شناسی باید شخصیت ها، راوی ها و زمان و ترکیب را مطالعه کنید.

دکتر سلطانی فر، کتاب دکتر علی عباسی را پیشنهاد دادند.

همچنین می توانید مقالاتی را که در این حوزه وجود دارند ببینید.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.