مطالعات فرهنگی و رسانه ایران

مطالعات فرهنگی و رسانه ایران

این تارنما به آخرین مباحث حوزه مطالعات فرهنگی و رسانه ایران با چشم انداز ارتباطی می پردازد.
مطالعات فرهنگی و رسانه ایران

مطالعات فرهنگی و رسانه ایران

این تارنما به آخرین مباحث حوزه مطالعات فرهنگی و رسانه ایران با چشم انداز ارتباطی می پردازد.

فرهنگ در نگاه مطالعات فرهنگی و جرج فاستر مردم شناس

«مطالعات فرهنگی و رسانه ایران»- جرج ام فاستر، مردم شناس (1913-2006) است که در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، بیشتر برای مشارکت کنندگان در جوامع حال حاضر پرداخته است و به عنوان یکی از بنیان گذاران جامعه شناسی پزشکی به شمار می رود.


دو نظریه مشهور وی عبارتند از:

1. اصل خوب محدود

2. قرارداد دو طرفه

در دایره المعارف ویکی پدیا چیز بیشتری در مورد این شخص نوشته نشده است. اما او علاوه بر این ها از «عوامل موثر در تغییر» نام می برد.  او این سوال را مطرح می کند که تغییر چگونه در فرهنگ ایجاد می شود؟ و او به دنبال افرادی می گردد که دنبال تغییر هستند. او در مقابل افرادی که می گویند، فرهنگ تغییر ناپذیر است قرار می گیرد و می گوید فرهنگ تغییر می کند و بعد از آن به صورت تاریخی بحث خود را ادامه می دهد. او به این سوال پاسخ می دهد که عوامل موثر در تغییر چه کسانی هستند. که دکتر آزاد ارمکی از روحانیون، سیاستمداران به عنوان عوامل تغییر نام می برد. 

فرق نگاه فاستر با نگاه مطالعات فرهنگی نسبت به مقوله تغییر فرهنگ در این است که مطالعات فرهنگی بر خلاف نگاه فاستر به نهادهای فرهنگی می پردازد که چگونه مدیریت می شوند؟ و اینکه مطالعات فرهنگی به تغییر کاری ندارد و می پرسد: الان چگونه لباس می پوشند؟ بحث قدرت کجاست؟ بحث کنترل کجاست؟ در واقع مطالعات فرهنگی بر خلاف مردم شناسی که نگاهی تاریخی به فرهنگ دارد، از این نگاه دور است. و بدون توجه به تاریخ فرهنگ را مورد توجه قرار می دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.