مطالعات فرهنگی و رسانه ایران

مطالعات فرهنگی و رسانه ایران

این تارنما به آخرین مباحث حوزه مطالعات فرهنگی و رسانه ایران با چشم انداز ارتباطی می پردازد.
مطالعات فرهنگی و رسانه ایران

مطالعات فرهنگی و رسانه ایران

این تارنما به آخرین مباحث حوزه مطالعات فرهنگی و رسانه ایران با چشم انداز ارتباطی می پردازد.

روش شناسی مقاله مروری بر مطالعات احساسی و موسیقی

عنوان انگلیسی مقاله: 

A Review of Music and Emotion Studies: Approaches, Emotion Models, and Stimuli

نام نویسندگان به انگلیسی: 

Tuomas Eerola and Jonna K. Vuoskoski

ترجمه فارسی عنوان مقاله: 

« مروری بر مطالعات احساسی و موسیقی: رویکردها، مدل های احساسی و انگیختار»

نویسندگان: توماس ایرولا و جوانا کی. ووسکاسکی

منبع: درک موسیقی: یک ژورنال میان رشته ای، جلد 30، شماره 3، فوریه 2013، صفحات: 340-307.

دانشگاه: کالیفرنیا، ایالات متحده امریکا



روش شناسی

معیارهای ورود به مطالعه

برای مرور کلی انسان از رویکردها، مدل های احساسی و انگیختار در چارچوب حوزه موسیقی و احساسات استفاده شد. ما مطالعات منتشر شده از سال 1988 تا فوریه 2009 را که در ژورنال ها یا کنفرانس های دارای فرآیند داوری منتشر شده بودند را مرور کردیم، در نتیجه 20 سال مطالعات را پوشش دادیم. با وجود طبیعت موسیقی و کانال های نشر احساسی (روانشناسی، مهندسی، موسیقی شناسی، هنرهای صوتی، و حتی داروسازی)، ما اقدام به جمع آوری مطالعات ویژه از سایک اینفو و ریل میوزینگ با کلمات کلیدی مناسب (از قبیل: موسیقی، احساس، اثر، حالت، بیان) کردیم. ما همچنین از سایر مطالعاتی که در این زمینه انجام شده بود استفاده کردیم. برای محدود کردن تعداد مطالعات ما فصل هایی از کتاب را جدا کردیم، متون غیر انگلیسی و مقالات غیر چاپی نیز در این زمره بودند. در مجموع 251 مطالعه از مواردی که در آنها تحقیق کردیم در 308 موردی که تحقیق  توماس ارولا و جوانا کی. ووسکاسکی روی آن انجام شده است، وجود ندارد. همه از مواردی هستند که کتابخانه آنلاین ژورنال های دانشگاهی (JSROR) و رویکرد اقتضایی، مدل احساسی، تمرکز بر احساس و جزئیات انگیختار در اختیار ما قرار داد. تمرکز به این گونه ما را مطمئن ساخت که کار در حال حاضر توسط جازلین و لاکا (2003) انجام شده بود حداقل تکرار را داشت و بنابراین ما تفاوتی ایجاد کرده بودیم، به روز شده بودیم و چشم اندازی وسیعتر برای آنچه محققان این حوزه انخاب می کردند انجام داده بودیم.

رویکردهای تحقیق

در طول این فرآیند مشاهده، رویکردهای تحقیقی به هفت طبقه عمده تقسیم شده بودند: نظری، گزارش شخصی، زیستی، بالینی، توسعه ای، تحلیل موسیقایی، و تفاوت های فردی و فرهنگی. این طبقه بندی ها متقابلا منحصر به فرد نیستند آنچنان که ممکن است مطالعه هر دو رویکرد گزارش شخصی و زیستی را (به منظور ارائه مثالی از همپوشانی مشترک) ارائه دهد. نمونه هایی از مطالعاتی که نماینده هر طبقه است بعدا داده خواهد شد. رویکرد نظری شامل غیر تجربی برای فورموله کردن احساسات در قالب دامنه موسیقی، شامل مرور مطالعات می شود. به بیان دیگر، رویکردها بدون شواهد تجربی برای حمایت آنها هستند. این نکته قابل توجه است که البته همه مطالعات تجربی همچنین فرضیه های نظری به منظور باطل کردن یا تایید کردن این مفاهیم مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال، برای استفاده از این مرور آنها بر اساس رویکردهای تجربی پذیرفته شده طبقه بندی شدند. این تعریق همچنین به این معناست که برخی از کمک های نظری با بخش عمده تجربی تحت رده بندی های رویکردی مختلف قرار دارند.

در ادامه رویکردهای دیگر تحقیق را مورد بررسی قرار می دهد و استثناها و شرایط خاصی را که در این رویکردها مد نظر است تبیین می کند.  


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.